18 april Decision to Leave

 


Park Chan-wook har på ytan gjort en deckare där en polis misstänker en änka för att ha bragt sin man om livet. Men mellan scener och rader få vi följa något helt annat. En historia om förälskelse och beroende av sitt jobb. 

Ska vi våga tro det vi ser, finns det inte alltid något bakom? Den här filmen är komplicerad och därigenom spännande. Den filmiska ramen är strikt, vackra bilder, välsittande och snygga kläder, lågmält. Och när vi ser eftertexterna rulla, är vi nog fortfarande fundersamma över vad det var som hände, egentligen.

Det är långt från de deckare vi normalt få följa i den nordiska deckargenren med Beck, Varg Veum eller poliskollegorna på varsin sida om gränsen i Bron, som slafsigt häller i sig sitt nödvändiga glas för att stå ut med sig själva och den verklighet de skall hantera.

Intressent nog var det en svensk deckarserie som inspirerat till den här filmen nämligen, romanen om ett brott, av Maj Sjövall och Per Wahlöö som började med Roseanna och avslutades tio år senare med Terroristerna 1975. Hela bokserien ligger på ett bord i en av scenerna i filmen, något att spana efter?

Park Chan-wook kom 2016 med den kritikerrosade filmen The Handmaiden, som var något så ovanligt som en koreansk film med explicit lesbisk kärlek. 

Dagens Nyheter gav filmen en fin recension och skrev:

”Oldboy”-regissören Park Chan-wook har gjort årets mest smakfulla och sinnliga erotiska thriller. En miniepisk kärlekslabyrint full av subtila och eleganta detaljer.

Svenska Dagbladet avslutade sin recension med:

Vi ser inte sällan vad vi vill se, särskilt om en förälskelse är inblandad, och vi som är bekanta med Hitchcock vet att frågor som dessa kan vara outtömligt intrikata.

Ingen har på länge nystat i detta med samma utsökta briljans som Park Chan-wook.


Den här filmen visas också på Fotskäls Bio på torsdag den 20 april kl 19.00 

Populära inlägg i den här bloggen

21 november Madeleine och taxichauffören

2 maj The Banshees of Inisherin

16 januari De ostyriga