lördag 28 december 2013

Vårens filmer

Filmprogram våren 2014.

Om januarikölden mildras, kommer snö, men faller dagg eller dimma, kommer tö. Äro månadens början och slut vackra, kan man hoppas på ett gott år. (Bondepraktikan om januari)

Blue Jasmine - 21 januari

Vi börjar säsongen redan tisdagen den 21 januari med filmen Blue Jasmine i regi av Woody Allen. I filmen spelar Cate Blanchett överklasskvinnan Jasmine som tvingas få hjälp av sin syster, sedan hennes mycket förmögne man anklagats för bedrägeri. Historien vandrar fram och tillbaka längs tidslinjen och är bitvis rolig, bitvis djupt tragisk. Tidspusslet går genom hela filmen och ger spänning och slutligen ställs frågan på sin spets, vilket ansvar har vi för hur vårt och våra medmänniskors liv blir?

Hönsen bör under denna månad få så mycket frisk luft som möjligt och vara i jämn rörelse, men aktas för snöslask, varför hönsgården alltid skall hållas väl skottad från snö.(Bondepraktikan om februari)

Extremt högt och otroligt nära - 18 februari

I mitten av februari blir det en helt annan historia som berättas. Tisdagen 18 februari är det dags att samlas för filmen Extremt högt och otroligt nära.

Oskar 11 år hittar en nyckel som hans far gömt, enligt Oskar med avsikten att han skall hitta den, nu när hans far omkommit när skyskraporna vid World Trade Center rasade. Vi får följa Oskars vandringar och sökande efter var nyckeln passar, genom New York och alla de figurer han möter. Och vi frågar oss vad var egentligen pappans intention med den gömda nyckeln?

Detta är en filmatisering av Jonathan Safran Foers bok med samma namn som fått stor uppmärksamhet.

Så fort fälten blivit fria från snö, skall åkrarna räfsas eller harvas för att avlägsna den snarp som bildas om råghalm ruttnar.(Bondepraktikan om mars)

Avsked - 11 mars

Är du nyfiken på en inblick i japansk kultur lär du få nya insikter den 11 mars då visar vi den japanska, Oscarsbelönade filmen Avsked.
En arbetslös cellist återvänder till byn där han växte upp och får ta ett jobb som rituell balsamerare av avlidna.

Filmen är ett gripande drama, men med stora portioner av överraskande humor.

 ” Skådespeleriet är utsökt. Varenda gest, varenda min tycks vara hämtade ur djup människokunskap och lång livserfarenhet tillsatt med en fin dos humor.”
skrev Svenska Dagbladets Jeanette Gentele i en recension.


Ligger grodrommen om våren i djupt vatten, följer en torr och varm sommar, men ligger den vid stranden eller annars på grunt vatten, är en våt sommar att förvänta. (Bondepraktikan om april)

Rust and bone - 1 april

Vid nästa visning den 1 april blir det belgisk/fransk film Rust and bone om en kvinna som tränar späckhuggare, men som skadar sig och i sin förtvivlan vänder sig till en man som försörjer sig som slagskämpe och dörrvakt. Titeln syftar på känslan som en boxare får när han träffas av ett slag – smaken av rost och ben.

Filmen är en vackert fotograferad kärlekshistoria mellan två skadade människor som söker sig till varandra.


Midnight in Paris - 22 april

Den femte filmen för säsongen blir mera lättsam. Återigen är det Woody Allen som regisserar vår filmkväll den 22 april med Midnight in Paris. 

Ett par Gill och Inez,  på väg att gifta sig följer med den enas föräldrar till det romantiska Paris. Besöket blir dock en väckarklocka för Gill som börjar tveka om detta är det framtida liv han vill ha. Och plötsligt dras han in i en fantasikittlande tidsresa och får möta Hemmingway, Salvador Dali, och T S Elliot i ett tidsenligt kostym-potpurri.

Så är vi till sist framme vid säsongens sista visning innan sommaren, ljuset och värmen skall ta oss i sin famn.

En varm maj göder kyrkogården. (Bondepraktikan om maj)

Carnage - 13 maj

Den 13 maj visar vi Carnage en komisk film av Polanski. Ramen är att ett par föräldrar, vars barn råkat i slagsmål, som träffas för att reda upp det som hänt på ett vuxet och rimligt sätt. Men för att få bra film kan det inte sluta där. Paren kommer naturligtvis ihop sig på det mest fantastiska sätt och allt går överstyr.

”Så lätt kan civilisationens tunna fernissa spricka även i de mest bildade kretsar när den utsätts för lite tryck. Det är bara allt för igenkännbart.”, skrev Jeanette Genetle i sin recension i Svenska dagbladet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar