A Touch of Sin - 4 november



Nu har det verkligen blivit höst. Eller "Den vår de svaga kalla höst", som Erik Axel Karlfeldt skriver. Fast de flesta av oss tycker väl att hösten bara är mörk, kall och ruggig. Och vad passar väl bättre en gråmulen höstkväll än att gå på bio och se en bra film. Vi som är medlemmar i Marks Filmstudio har det bra förspänt i det avseendet.

Nästa film vi ska se är den kinesiska filmen "A Touch of Sin". Det är första gången filmstudion visar en kinesisk film. Filmen är från 2013 och regissören heter Jia Zhangke. Filmen fick priset för bästa manus i Cannes 2013 samt Black Pearl-priset för bästa spelfilm vid Abu Dhabi Film Festival 2013.

Observera att det är den 4 november som filmen visas!

I filmen får vi följa fyra människor vars öden utgår från autentiska fall som ägnats flera tidningsartiklar i Kina och som regissören utforskat och byggt vidare på. Här möter vi den ensamme mannen med sin motorcykel, fascinerad över vad man kan åstadkomma med en pistol. Här finns den unga, kvinnliga receptionisten på ett massageinstitut som till slut får nog av alla sexuella trakasserier. Här ställer sig Zhou framför oss, en ung man som i desperation och med hemlängtan driver från det ena tillfälliga arbetet till det andra och ger miljoner migrantarbetare ett ansikte. Och här har vi den principfaste gamle gruvarbetaren som vägrar att acceptera den nya tidens businesstänkande, där allt är till salu.



"Det är en bitter uppgörelse med det nya Kina där det explicita våldet är en konsekvens av ett ständigt närvarande förtryck. Våldet har en funktion, en ram, ett sammanhang: människans desperation i ett samhälle med galopperande klassklyftor, öppet kvinnoförtryck, rättslösa migrantarbetare och ökande kriminalitet."
Läs hela recensionen i Helsingborgs Dagblad

"Jag tror sällan jag sett så många slitna miljöer i en kinesisk film: smutsiga kolgruvor, övergivna industrilokaler, husskelett, jättefabriker, sterila bostadsområden där människoströmmarna flyter i jakt på arbete och någon enstaka gång i jakt på kärlek. Det är ett smutsdisigt, kallt, regnigt och fattigt Kina där en familj sällan träffas alla på en gång utan håller kontakt genom att skicka hem pengar. Men vi möter också ett överdådigt nyrikt Kina, där allt finns att köpa för pengar. Ett Kina med enorma spänningar som bara tycks vänta på att explodera".
Läs mer i Svenska Dagbladet


Populära inlägg i den här bloggen

21 november Madeleine och taxichauffören

2 maj The Banshees of Inisherin

16 januari De ostyriga