12 april Brooklyn - vårens extrafilm



Vårlördagsmorgonen fick en urtidston när jag hämtade tidningen. En trana flög lågt över byn, sökande och  trumpetande sin känsla av ensamhet. Två koppar storbladigt Ceylon OPA får nu hjälpa till när säsongens sista filmpresentation nu skall bli till.

Vi toppar den här säsongen med en stilig film, ett romantiskt drama om emigration, kärlek och rötter som vi har svårt att släppa under vår vandring genom livet.

Året är 1952 och Eilis en ung katolsk kvinna i en liten, by på Irland emigrerar och kommer till New York. Väl där får vi se henne förvandlas av den nya miljön och upplevelserna. Allt är så mycket ruffigare, tydligare och komplext. Så Eilis följer med i den nya tidens ström och förvandlas från en blyg och återhållen tjej till självständig kvinna. Kärleken till en charmig italiensk rörmokare blir en dramatisk vändning, men det skall komma fler.

Detta emigrantdrama är färgrikt men också en lågmäld skildring från en tid när framtidshoppet för unga hägrade i det spännande glittret från den stora staden i väster. Frågorna som ställs i detta drama handlar om att flytta och om man kan vända åter, när man väl gjort det.

Filmen skulpterar sin historia med hjälp av ett skickligt spel av huvudrollsinnehavaren, men den befolkas också av festligt utmejslade biroller. Filmens färg är ett pastellfärgat 50-tal där kläder och miljöer får oss att ibland sucka av nostalgi.

Brooklyn är en rakt igenom fin film som värmer hjärtat på ett sätt som få filmer av dess sort nuförtiden lyckas med. Summerade Umeå Tidning
När Ronans Eilis så står där, nykär i den italienske rörmokaren Tony (Cohen) är det som om hon spelat fram lika mycket liv i sina egna ådror, som i Eilis. Det är en vansinnigt vacker förvandling som förkroppsligar utvandrarerfarenheten bättre än jag någonsin sett på film – att komma ”hem” på en ny plats för att man vågar förvandlas och sträcka sig efter något nytt. Skrev SvD i en lyrisk recension
”Brooklyn” är en ovanlig och liksom lite ömtålig migrantberättelse. Här saknas såväl de stora dramatiska bågarna, de omvälvande kriserna och de stora katastroferna. Regissören John Crowley (”Boy A”) satsar krutet på stämningar och sinnestillstånd, liksom på skildringar av ett slags vardag i den irländska communityn i Brooklynbrons skugga. Tyckte DN 

Populära inlägg i den här bloggen

21 november Madeleine och taxichauffören

2 maj The Banshees of Inisherin

16 januari De ostyriga