15 oktober Shoplifters




Höstsäsongen 2019 har börjat fint och med tisdagens film så tror jag att vi nog inte haft en bättre säsongsstart på flera år. Regissören  Hirokazu Kore-eda stiftade vi bekantskap med så sent som i våras då vi såg hans film om om de bortbytta barnen, Sådan far sådan son. Även den här filmen handlar om familjen och ställer viktiga frågor kring vad som egentligen är en bra förälder.

I vår förra film Kapernaum fick påmindes vi återigen om att kärlek och omtanke mellan människor till mycket liten del styrs av vilka ekonomiska möjligheter vi har. Nej, det är en inre, obereonde drivkraft som en del menar är nedärvd sedan generationer och med vars hjälp människan kommit så långt i sin utveckling jämförd med andra arter.

Ramen är den ekonomiska framgångens Japan. Detta superrationella, och ekonomiskt framgångsrika land som införde "lean production" ett långt drivet tekniskt processtänkande med utförliga rutiner för allt.  Ett tag så på modet, att många även ville införa detta tänkande inom svensk sjuk- och åldringsvård. Med känt resultat...

På framgångens bakgårdar finns alla de som det inte fanns plats för i processtänkandet. Och det är där vi med filmen som medel får en nära inblick. Centralfiguren är farmor som får en liten, men ibland helt nödvändig pension. Hon och hennes brokiga familj bor i några fallfärdiga hus i skuggan av de moderna höghusen. Alla  i familjen försöker försörja sig så gott de kan med varjehanda tillfälliga jobb på farliga byggen, tvätterier eller sexklubbar. Pojken Osmu har lärts upp av sin pappa att snatta i butikerna. Och när pengarna ändå inte räcker så återstår farmors pension, som sagt.

Den här filmen visar att kärlek och tillit finns även där man minst anar det och att även brott och hemligheter kan föra människor samman.

Det är en helt egen form av familjeskildring som Hirokazu Kore-eda så fint fått fram i sin film. Lågmäld och uppsluppen på samma gång. En film som utmanar vår traditionella syn på vägledande värden som äganderätt och hederlighet.

Intelligent och inkännande för regissören oss fram där i höghusens framgångsskugga på bland rucklen och de trånga gatorna i ett Tokyo, där alla de som inte fick följa med framtidståget, skapar sina liv efter de förutsättningar som de har tillsammans.

Recensenterna föll pladask i farstun för den här filmen. Sveriges Radio gav den toppbetyget fem radioapparater, Kulturnytt fyra av fem K:n, Dagens Nyheter toppbetyget 5 och Svenska Dagbladet en sexa.


Här några citat ur hyllningskören:

som alltid hos den timide med samtidigt klarsynta och omsorgsfulla Hirokazu Kore-eda får anklagelserna skymta i skuggorna till förmån för ännu en hyllning till livets faktiska nödtorft, både den pekuniära men framför allt den känslomässiga.   DN

”Shoplifters” är en film som vet exakt när den vill krama om, men framför allt: känner av när det är dags att ta ett steg tillbaka. Regin är så välavvägd, inkännande och respektfull att man lyckas se ljusglimtar även när det ser som mörkast ut.SvD 

Kore-eda berättar lugnt om något vardagligt som utvecklas till ett mångbottnat drama. Det är mycket skickligt gjort, rikt på nyanser som väcker tankar och känslor om vad som är en bra förälder. Aftonbladet

Populära inlägg i den här bloggen

21 november Madeleine och taxichauffören

16 januari De ostyriga

Lite filmtips i helgen